Alii - Reisverslag uit Koror Town, Palau van Bart Morent - WaarBenJij.nu Alii - Reisverslag uit Koror Town, Palau van Bart Morent - WaarBenJij.nu

Alii

Door: Barthes

Blijf op de hoogte en volg Bart

04 Oktober 2008 | Palau, Koror Town

Zaterdag 4 oktober
Om 01.50 uur een taxi (lees iemand die iets bij wil verdienen)genomen naar Koror. De taxibestuurder heette Terry en hij was policeofficer. Wat beginnen babbelen over het werk en zo. Hij gaf ons zijn GSM numer zodat wij hem konden bellen in geval van een probleem. Wanneer wij volgende donderdag terugkwamen naar Koror, moesten wij maar naar het bureel komen „To have a beer“.
Het probleem was dat er geen ferry was naar Peleliu. Dus zoek maar zelf vervoer, men sprak van 500 dollar .... Dit is dus een beetje te veel voor ons budget. Gelukkig was ere en behulpzame dame die ons vertelde dat er een electionmeeting was in Peleliu. Wij konden eventueel mee met Mr. Kunjewu (Jawel, de formal president). Terry heeft ons afgezet ah restaurant van Mr. Kunjewu waar wij tot 07.00 uur dienden te wachten. Ik heb dus voor de eerste keer in mijn leven als een Clochard op straat geslapen. Ook zowat iedereen kwam kijken naar ons. Blijkbaar zijn ze dat daar niet gewoon.
Na veel 5en en 6en zijn we op de speedboat (2 keer 200 PK, 6 cilinder Yamaha motoren)van Mr.Kunjewu beland en 30 min later waren wij in the north dock. Kunjewu heeft ons dan hoogstpersoonlijk tot aan het guesthouse (Wenty’s) gebracht. Nog even een foto genomen samen met de formal president en onze schuld gevraagd. Die er niet bleek te zijn. Ik citeer Kunjewu „ I like the tourists like you two“.
Vervolgens onze rugzak uit de wagen gehaald en naar binnen gegaan. Er was daar een soort overdekt binnenplein waar een 10 tal palau people ah babbelen en ah zingen waren. Na 5 min kwam er iemand naar ons toe dat we nog een dik uur dienden te wachten. Geen probleem, rugzak achtergelaten en naar het strand. Op weg naar het strand al de eerste restanten van de oorlog tegengekomen (machinegun, stukken vleugels van jagers, brandstoftanks, stukken propelor...). Op het srand James tegengekomen die ons wat uitleg gegeven heeft over „ The way of life on Peleliu“ Kortom samengevat: Sleep, eat and walk around.
Tenslotte ingecheckt bij Antonia (87 jaar oud). Wij hadden het complete GH voor onszelf (4 rooms, 2 bathrooms, livingroom,…)

Zondag 5 oktober
Gaan duiken met de Peleliu divers; 2 duiken voor 140 dollar, slik...
Eerste duik German Channel (Manta, Grey reef shark, Whitetip shark, Hawksbill turle) – 60 min – 25 meter
2e duik in New Drop off (opnieuw Grey reef shark, Whitetip shark, Hawksbill turle, barracuda) All the big stuff was there – 70 m zicht – fles leeg getrokken tot 10 bar – drop off gaat 300 m diep
‘s avonds fruitbat (vleermuis) geschoten met luchtcarbijn; is hier een delecatesse 5 dollar per stuk

Maandag 6 oktober
Eerste duik Blue Corner (Grey reef shark, Whitetip shark, Hawksbill turle, Napoleon fish) – 60 min – 40 meter. Zicht weer 70 meter en temperatuur 30 graden. Ik dook gewoon in mijn zwembroek.
Elke duik minstens 30 haaien, 10 napoleons, scholen yellowfintuna, barracuda.....
2e duik Blue Whole – Dit was super, mega mooi. 54 a 6 wholes die samen komen op +/- 35 meter, zicht minstens 100 meter. Dit was mijn mooiste duik ooit
Dinsdag 7 oktober
Om 6 uur opgestaan en met de fiets het ganse eilend rondgereden en doorkruist. Alles ivm de oorlog bezocht (Japanees hoofdkwartier, tank, landingsstranden, muzeums met bommen en foto’s, airstrip, monumenten).
Omstreeks 16uur terug in het GH en verder niets gedaan

Woensdag 8 oktober
Geen bal gedaan (Palau way off living) – Het is ook eens een ervaring

Donderdag 9 oktober
Om 06.00 uur vertrokken met de fiets naar bloody nose ridge. Hier zaten de Japanners ingegraven in de grotten en ook als ratten in de val. De Amerikanen hebben hen „bewerkt met brandende olie, flamenwerpers en granaten“. De grotten zijn dus massagraven.
Omstreeks 09.30 uur terug en afscheid genomen van Antonia. We hadden Gods zegen...
Om 12.00 uur dan de ferry genomen naar Koror voor 4 dollar. In de haven aangekomen gelift tot aan het politiebureel en naar Terry gevraagd maar die was on Duty. Vervolgens een GH gezocht en gevonden. Lehns Appartments – warm water – AC – frigo
Omstreeks 18.00 uur terg naar het bureel waar wij Terry en wat collega’s ontmoet hebben. Vervolgens een rondleiding gekregen. Die mannen rijden daar rond met Harleys.
Ze vroegen mij of ik niet mee ging vissen en een biertje drinken. Voor mij geen probleem, maar onder een biertje drinken verstaan zij powerdrinken. Idere 5 min“ Bart here a beer“
Een 10 tal blikken verder is er dan een patrole car gekomen die mij naar het GH gebracht heeft. De flikken zijn hier niet anders dan bij ons hoor :)

  • 16 Oktober 2008 - 09:19

    Johan:

    Als (ex)reiziger lees ik graag de reisverhalen uit verre landen. Zo ben ik ook bij jouw blog terecht gekomen. Leuk om dit te lezen. Zelf blog ik onder blog.seniorennet.be/jonna_en_esmee over mijn tweeling die voorlopig mij tot armchair traveller degraderen.
    Groeten Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palau, Koror Town

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2008

3e keer goede keer

20 Oktober 2008

AZ Sint - Jan

17 Oktober 2008

Laatste dag

16 Oktober 2008

Morgen terug naar Manila

14 Oktober 2008

Goed nieuws !!!!!!
Bart

Actief sinds 27 Maart 2008
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 15150

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: